Kontaktperson
Göran Smith
Enhetschef
Kontakta GöranEn genomgripande förändring av hur transporter planeras är nödvändig om transportsystemen ska bli hållbara. Den präglats av antaganden om mer och snabbare transporter, medan fokus borde ligga på att åstadkomma mindre och långsammare mobilitet.
Kollektivtrafik, cykel och gång har många positiva kvaliteter, såsom förbättrad folkhälsa, begränsat platsanspråk och låga utsläpp av växthusgaser. När de jämförs med andra färdsätt, som bil och flyg, används dock oftast mätetal för hastighet, bekvämlighet och pris. Planeringen för kollektivtrafik, cykel och gång strävar därför efter att efterlikna de snabba färdsättens egenskaper, vilket har lett till koncept som höghastighetståg, snabbcykelvägar och hyperloop.
Även forskningen om hållbart resande utgår i regel från antaganden om behovet av mer och snabbare hållbar mobilitet. Konsekvensen blir att alternativet, det vill säga mindre och långsammare mobilitet, osynliggörs och i praktiken omöjliggörs.
Projektets syfte är att adressera kunskapsbristen vad gäller mindre och långsammare mobilitet. Med Västra Götalandsregionens nya trafikförsörjningsprogram som fallstudie kommer projektet att:
Projektet, som leds av Claus Hedegaard Sørensen vid VTI, förväntas skapa kunskap och medvetenhet om ämnet inom kollektivtrafiken i synnerhet och transportsektorn i allmänhet.
Mindre och långsammare mobilitet
Pågående
Partner
Ett år
896 090 SEK