Kontaktperson
Johan Fast Berglund
Forskare
Kontakta JohanBatterihöljen för tunga lastbilar har en komplex och utmanande kravbild. De ska vara cirkulära med avseende på service, uppgraderingsbarhet och återvinning av material. De måste samtidigt vara täta för väder och vind samt ha förmåga att motstå mekaniska belastningar och dessutom vara resurseffektiva gällande material och tillverkning.
Det finns starka beroenden mellan val av material och val av tillverkningsprocesser, vilket begränsar – eller möjliggör – möjligheterna att nå en lösning som uppfyller kraven. Detta kräver en komplex optimering med flera mål.
Projektet adresserar behovet av cirkulära, hållbara och kostnadseffektiva batterilådor för tunga lastbilar. Målet är att utveckla en konceptuell design som underlättar service, möjlighet att göra uppgraderingar, möjlighet att återanvända och återvinning vid slutet av livscykeln, samtidigt som hållbarhet och krocksäkerhet säkerställs.
En konceptuell design av batterilådor ska utvecklas. Nyckelfunktioner för prestanda och cirkularitet ska definieras, liksom en processdefinition för optimerad produktion. Den konceptuella designen kommer att kunna anpassas och implementeras i ett brett utbud av tunga fordon.
Projektet är strukturerat i sex arbetspaket (WP1-6). WP1 fokuserar på att definiera designutrymmet för cirkulära lösningar med hjälp av metoderna Future Adaptive Design och Circular Compass. WP2 och WP3 kommer att utveckla en konceptuell design av batterilådan, där WP2 fokuserar på designaspekter och WP3 tar upp tillverkningsaspekter. WP4 kommer att testa och validera designen, med feedback till WP1-3. WP5 och WP6 stödjer projektet genom spridning, exploatering och projektledningsaktiviteter.
CiDuBat
Pågående
Koordinator
Två år
Baosteel Tailored Blanks Sverige, Bendiro Profile Tech, Purem, Volvo Lastvagnar