Kontaktperson
Peter Janevik
Enhetschef
Kontakta PeterLarmet går – och det får inte hacka i överföringen. Att viktig information i blåljuskommunikationen når fram kan vara skillnaden mellan liv och död. När dagens kommunikationssystem ersätts av ett nytt som bygger på 5G, finns testmetoderna för ett robustare system redan på plats.
Dagens kommunikationssystem för aktörer med samhällsviktig verksamhet, Rakel, har varit i drift sedan 2006 och är väletablerat. Men systemet fokuserar på kommunikation med rösten och har inte modernt stöd för att skicka meddelanden via appar eller filmer från drönare, något som blåljusverksamheten kräver i dag.
Därför introduceras nu ett nytt system, Swen, som förutom tal också klarar att överföra data och video. Swen står för The Swedish Emergency Network.
– För system som ska vara väldigt pålitliga kan man inte ha en fas där de inte funkar. Allt måste fungera direkt, det krävs alltså att man kompletterar med provning för att hitta eventuella fel innan man tar systemen i drift. Allt man använder för att till exempel ge ambulansen en färdväg måste vara kompatibelt – som telefoner, drönare, appar, säger Peter Janevik, vd för test- och demonstrationsanläggningen AstaZero på RISE.
De som använder Rakel i dag måste också anpassa sina egna system och göra analyser av vad de vill få ut av det nya kommunikationssystemet.
– Här behövs nya standarder och nya sätt att tänka. Till exempel hur man ska konfigurera basstationer för 5G, eller hur man säkerställer att en enhet producerad av ett visst företag kan kommunicera med enheter från andra företag, säger Peter Janevik.
I tidsplanen från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, är 2025–2027 vigt åt etablering, testning och utvärdering. 2028 tas Swen i drift, medan Rakel fortfarande är grunden för verksamheten. Efter utvärdering följer en övergångsfas på två år när Rakel och Swen används parallellt. Målet är att alla som använder Rakel i dag ska ha gått över till Swen år 2030.
Det nya systemet använder de kommersiella mobilnäten, och ett krav från MSB är att datatrafiken för blåljuskommunikationen måste kunna prioriteras vid stora evenemang, stora olyckshändelser eller terrorattentat.
Säkerheten vid upphandling av ny utrustning är central och MSB ställer strikta lämplighetskrav på externa samarbetspartners.
Andra krav som ställs på det nya systemet är att mobila terminaler ska klara nordiska väderförhållandena och att det ska finnas fysiska knappar för larmanrop.
Det här ger en unik chans för till exempel polismyndigheter i Europa att kommunicera med varandra
Swen kommer att ge nya möjligheter för polis och räddningstjänst i olika länder att samarbeta.
– Det här ger en unik chans för till exempel polismyndigheter i Europa att kommunicera med varandra, eftersom det nya systemet bygger på 5G-teknologi som alla har tillgång till, säger Peter Janevik.
Fler sektorer, som logistikföretag och hamnar, kan också väntas vilja använda system som bygger på liknande teknik.
Innan ny utrustning och nya applikationer kan bli godkända av MSB behöver de testas. Här bidrar RISE med sin kompetens på AstaZero, men även andra test- och demonstrationsanläggningar inom RISE.
– På anläggningen för EMC, Elektromagnetisk kompabilitet, finns det testmöjligheter på komponentnivå, där man kan se om utrustningen uppfyller kraven. Och på AstaZeros testbana utanför Göteborg kan vi sedan testa att hela näten fungerar som det är tänkt, eftersom vi kan konfigurera våra nät som om de var MSB:s nät, säger Peter Janevik.