Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
Inrego

Förlängt liv för IT-produkter

Inrego jobbar med att förlänga livslängden på smartphones, datorer och andra IT-produkter. Det gör bolaget genom att köpa in använd IT-utrustning från företag och organisationer, renovera produkterna och sälja dem vidare till företag och privatpersoner.

På vilket sätt är er verksamhet cirkulär?

– Genom att förlänga livstiden på IT-produkter ser vi till att maximera livstiden på den elektronik som redan är producerad. Vi maximerar återanvändningen alla delar och när en produkt inte kan återanvändas så ser vi till att dess komponenter återanvänds i andra produkter. När vi säljer våra produkter försöker vi även sälja produkten som en tjänst eftersom att vi sedan vill ha tillbaka den för att återanvända den en tredje gång, säger Sebastian Holmström, hållbarhetschef på Inrego.

Hur gick det till när ni bestämde er för att satsa på en cirkulär affär?

– Vi har varit cirkulära sedan starten 1995. Det har egentligen alltid handlat om resurseffektivitet men framförallt ur ett ekonomiskt perspektiv från början. Studenter hade inte råd att köpa elektronik. Då köpte vi in från företag, fixade upp och sålde vidare till studenter med garanti. Det är viktigt att vi gör det cirkulära tryggare, enklare och billigare än det linjära. Sedan så har vi fortsatt och försöker alltid utveckla nya cirkulära sätt att förlänga livstiden på elektronik.

Vad har ni lärt er som ni vill dela med er av till andra bolag som funderar på att göra samma resa?

– Det är viktigt att utveckla sin cirkulära affärsmodell nära sina kunder för att förstå sig på deras utmaningar och behov. Det finns inte heller en poäng att gå från linjär till cirkulär över en dag. Ta små steg och våga testa nya modeller med små insats för att se vad som ska skalas upp. Vi behöver få ihop det ekonomiska med hållbarheten för att få en skalbar cirkulär affärsmodell. Kunderna börjar efterfråga mer och mer cirkulära och hållbara lösningar så det finns inge anledning att vänta. Vi ser även att kunder fokuserar på behovet mer än produkterna, så vilken funktion behöver era kunder? Det är frågan ni ska tänka på. Börja agera, våga testa och skala upp det som funkar. Som inköpare av cirkulära produkter och tjänster så gäller det även att tänka annorlunda än traditionellt. Vid större upphandlingar kan man behöva längre framförhållningar och ställa krav på funktion istället för exakt vilken produkt det är. Idag ser vi att många försöker upphandla cirkulärt fast på ett linjärt sätt.

Cirkulära kartan

Inrego är ett av bolagen på Cirkulära Kartan, som visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.

Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.

Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Fokusområdesledare Cirkulär omställning och coach inom Cirkulär omställning

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Pernilla Dahlman

Kontaktperson

Pernilla Dahlman

Affärsledare Circular Business Lab

Läs mer om Pernilla

Kontakta Pernilla
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.