Kontaktperson
Processer & samarbetsmodeller för transporteffektiva stadsdelar
Ur fallstudier i fyra mellanstora svenska kommuner identifieras framgångsrika metoder, lösningar och affärs- och samarbetsmodeller för hur kommuner tillsammans med fastighetsägare och mobilitetsleverantörer kan skapa transporteffektiva stadsdelar. Kunskaperna sammanfattas i en tillämpbar handbok.
Hur områden planeras, utformas och vilka mobilitetslösningar som erbjuds har stor påverkan på behovet av att äga och använda bil, vilket i sin tur påverkar hur stora ytor som går åt till parkering och annan infrastruktur liksom hur mycket fossila bränslen och annan energi som går åt till att flytta människor och varor. För att sänka P-talen subventionerar idag enskilda fastighetsägare mobilitetstjänster men tillgängligheten och nyttjande är ofta lågt. För att vara bärkraftiga och få effekt måste lösningarna vara stadsdelsövergripande och samarbetsmodellerna långsiktiga. De behöver också kunna tillämpas i befintliga områden.
Baserat på fallstudier i fyra mellanstora svenska kommuner identifierar projektet framgångsrika metoder, lösningar och affärs-och samarbetsmodeller för hur kommuner tillsammans med fastighetsägare och mobilitetsleverantörer kan skapa transporteffektiva stadsdelar. Kunskaperna sammanfattas i en tillämpbar handbok och sprids via workshops, konferenser och artiklar.
Thredbo Process models for transport-efficient districts in small- and medium-sized cities
Inbjudan till STARK:s slutkonferens 11e december 2024 (pdf, 129.32 kB)
Sammanfattning
Projektnamn
STARK
Status
Pågående
RISE roll i projektet
Projektledning, forskningskoordination och forskning
Projektstart
Varaktighet
Två år
Total budget
Drygt 4,5 miljoner kronor
Partner
Umeå Kommun, Västerås Kommun, Österåkers kommun, Wallenstam Hagby Österåker AB, Warm in the Winter, Trollhättans kommun, Kraftstaden Fastigheter
Finansiärer
Projektmedlemmar
Maria-Angeliki Evliati Hans Arby Maria Schnurr Pernilla Knutsson Anna Gemzell Liridona Sopjani