Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Kunnig på nätet - spridning och utveckling

Projeket har arbetat med att vidareutveckla och sprida materialet HashtagJag som togs fram i ett projekt om informationspåverkan där syftet var att utforska sätt att lära unga om påverkan och vilseledande nätfenomen.

Workshopmaterial mallar, klistermärken, handbok och kortspel
Foto: Britta Elfving Persson

Workshopmaterialets delar: handbok, arbetsblad, stickers, kortspel.

Projeket har vidareutvecklat och spridit workshop-materialet “HashtagJag”. Syftet har varit utforska sätt att lära unga om påverkan och vilseledande nätfenomen. Nu är projektet avslutat och allt material finns att ladda ner längst ner på denna sida. Projektets primära målgrupp har varit ungdomar i gymnasieåldern och nu finns även tips för hur materialet kan användas med högstadiet. Det finns även en  handbok för sammanhang utanför skolan, som bildningsförbund eller andra grupper kan nyttja.

I handboken beskrivs hur workshopen går till men det är möjligt att nyttja materialet på många sätt, i delar eller som helhet. 

I handbokens upplägg tar workshopen mellan 1,5 och 2,5 timmar att genomföra. Rekommendationen är att arbeta i grupper (om 4-6 personer) som genomför tre aktiviteter:

  1. Identitetskarta - Varje person skapar en identitetskarta som man sedan “byter” med en annan person i gruppen.
  2. Gruppövning om påverkansfenomen - Gruppen löser en utmaning med en *kortlek om illasinnade påverkansfenomen.
  3. Påverkanskampanj - Varje person gör en påhittad illasinnad påverkanskampanj riktad mot en kompis i gruppen och med stöd av dennes identitetskarta.

Vill man endast läsa och testa sina kunskaper om några illasinnade påverkansfenomen kan man köra Quizet Bland Botar och Troll.

Finansiärer är Region Norrbotten och Sparbanken Nord.

*Kortleken finns även i ett digitalt format och som quizet Bland Botar och Troll här på RISE-webben för de som inte har tillgång till den tryckta kortleken. Då jobbar man enskilt med momentet på webben.

En bild på material i en workshop

BAKGRUND

Under 2018/2019 drev RISE Interactive projektet "Kunnig på nätet - om påverkan" för att utforska ungas kunskaper om informationspåverkan på nätet och hur man kan lära om det i skolan. Syftet var att ta fram en prototyp av ett verktyg/material som stöttar lärande i ämnet. Resultatet blev workshopen "HashtagJag" och ett antal ideer till dess användning. I detta projekt har materialet färdigställts och delats till ett antal gymnasieskolor och högstadieskolor. 

Workshopen och materialet "hashtagjag" utgår från utmaningen att det är svårt att vara motståndskraftig mot illasinnade nätfenomen i sin vardagliga internetanvändning. Därför sätter vi den individuella medieanvändningen och de unga själva i fokus. Workshopen låter eleverna arbeta utifrån sin egen identitet och sina sårbarheter och i grupp lära om påverkansstrategier de kan möta på internet. Workshopen är ett bra komplement till arbete med källkritik.

Vi vill särskilt tacka de som bidragit i kvalitetsarbetet med materialet: Karl Rönnbäck, medielärare och IT-Utvecklare Piteå kommun och Camilla Hermansson, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet.

Allt digitalt material för nedladdning (PDF)

Sammanfattning

Projektnamn

Kunnig på nätet-spridning

Status

Avslutat

Region

Region Norrbotten

RISE roll i projektet

Projektägare

Projektstart

Varaktighet

1 år

Finansiärer

Sparbanken Nord, Region Norrbotten

Projektmedlemmar

Extern press

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

4.God utbildning för alla
16.Fredliga och inkluderande samhällen
Sofia Larsson

Kontaktperson

Sofia Larsson

Senior Researcher

Läs mer om Sofia

Kontakta Sofia

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.