Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Hur hittar vi den perceptuella "guldlockzonen"?

En produkt ska inte smaka eller lukta för starkt - och inte heller för svagt. Det kan behöva vara starkt utan att kännas alltför stel, eller kännas mjukt utan att kännas som att det kan falla isär. I dessa fall letar vi konceptet 'lagom'. Hur hittar vi den punkten?

Att förstå hur mycket och varför en produkt eller ett material gillas eller ogillas är (naturligtvis) viktigt. Ibland är det lika viktigt att veta om konsumenterna upplever för mycket eller för lite av någon egenskap (smakintensitet, strävhet etc.). I dessa fall är det ineffektivt att bara fråga vad som är "bäst" eller "sämst".

Här vill vi reda ut hur nära produkten är "guldlockzonen" - zonen där egenskapen i fråga upplevs vara lagom ("Just About Right"). Dessa guldlocks-zonupplevelser är ofta de som konsumenter uppskattar mest.

Att veta vilken 'sida' av guldlockszonen konsumenter tycker är mer acceptabel (är det bättre att det känns för lite, eller för mycket?) stödjer kvalitetskontroll genom att påpeka var flexibilitet kan tillåtas, och vad som kan leda till dåliga sensoriska upplevelser och bör därför undvikas.

Dessa tester är vanligtvis mycket inriktade på sensoriska upplevelser av specifikt intresse, vilket minskar trycket på deltagaren underoch fokuserar på de mest kritiska egenskaperna. Det är också möjligt att identifiera intervallet inom vilket konsumenterna är överens om att upplevelsen är "Just About Right", och omvänt, när och varför upplevelsen är för stark (eller för svag).

Jun Niimi

Kontaktperson

Jun Niimi

Forskare

+46 10 516 58 15

Läs mer om Jun

Kontakta Jun
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontakt

Hittar du inte det du söker eller är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Skicka meddelande
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.