Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
VR skola
Foto: EMRN Network

VR-skolan — en förstudie

Projekt för att undersöka hur en landsomfattande VR-skola i Sverige skulle kunna se ut.

Mål

Detta projekt syftar till att klargöra förutsättningarna för att införa en nationell VR-skola i Sverige genom visualisering och intervjuer.

Innehåll

I denna studie kommer forskare på RISE att undersöka de viktigaste kraven och potentialen för att skapa ett nationellt VR-utbildningsprogram i Sverige. Vi frågar oss själva, och de personer vi intervjuar, vad som är viktigast vid utformningen av en VR-skola. Med visuellt material som främjar diskussion och inspiration frågar vi hur en VR skola bör se ut, och kanske ännu viktigare, hur den inte bör se ut. Vårt mål är att ge klarhet i ämnet samt undersöka potentialen utifrån både tekniska, praktiska och etiska aspekter.

Metodik

För att en immersiv lärmiljö för svenska skolor ska bli framgångsrik behöver vi både ära oss av tidigare erfarenheter och titta mot framtiden:

  • En omvärldsanalys kommer genomföras för att fånga vilka pedagogiska VR applikationer som finns idag och vad man hittills har lärt sig av dess användning i skolan.
  • Ett visuellt koncept kommer att utvecklas som diskussionsunderlag för vad en VR-skola skulle kunna innehålla, och se ut, i framtiden.
  • Konceptet kommer att förfinas genom intervjuer och input från utvecklare, företag, skolor, lärare, rektorer, kommuner och ledare.

Den insamlade datan och visualiseringen kommer sedan att utgöra en utgångspunkt för ytterligare forskning och prototyper för att utforska potentialen och den praktiska genomförbarheten av VR som ett pedagogiskt verktyg inom det svenska skolsystemet.

Effekt

De många kontakter vi skapar över hela landet i denna studie öppnar upp för ytterligare forskningsmöjligheter och direkt samarbete med skolor och VR-utvecklare. När vi börjar få en klarare bild av hur en VR-skola bör se ut, och inte bör se ut, bygger vi upp den typen av förståelse och momentum som inspirerar praktisk implementering baserat på tydligt identifierade behov i utbildningssystemet och alla de människor det berör. Detta möjliggör i sin tur den första iterationen av en VR-skola i Sverige att ta form.

Bidra?

Vill du veta mer och kanske delta i projektet? Eller känner du någon inom spelbranschen eller skolsystemet som vi bör intervjua? Tveka inte att kontakta oss! Du hittar kontaktinformation längre ner på denna sida.

Sammanfattning

Projektnamn

VR-skolan — en förstudie

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Projektledning och genomförande

Projektstart

Varaktighet

1,5 år

Total budget

1 MSEK

Projektets webbplats

Projektmedlemmar

Petter Wannerberg

Kontaktperson

Petter Wannerberg

Forskare

Läs mer om Petter

Kontakta Petter
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.