Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Kvinnliga perspektiv viktiga för att lyckas med digitalisering

Många företag har problem med digitalisering, och hur de ska angripa utmaningen. I projektet Digitalisering ur ett kvinnligt perspektiv har man samlat kvinnor inom fordonsbranschen för att få nya infallsvinklar, och resultatet har blivit en rad viktiga lärdomar. På Hannover Messe den 4 april kommer Sandra Mattsson från RISE att berätta om några av dem.

Om man sätter ihop en grupp kvinnor och låter dem prata fritt om digitalisering, kommer man då fram till något nytt? Det frågade sig branschorganisationen för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin, FKG, i ett projekt som drivs på uppdrag av Tillväxtverket. För att svara på frågan satte man ihop en tvådagarskurs, som avslutades med en resa till Tyskland.

Sandra Mattsson är forskare på RISE, och projektledare för Digitalisering ur ett kvinnligt perspektiv. Hon kommer att hålla ett föredrag om resultatet av kurserna under mässan Hannover Messe, i början av april. Programpunkten är en del av mässans spår WomanPower, som med sina 1400 deltagare är en av de största kongresserna för kvinnor inom industrin.

Sandra Mattsson har sett att kurserna bidragit med många olika perspektiv som kanske inte annars framkommit, som vikten av att involvera alla medarbetare och att starta smått.

– Det vi kom fram till, och som jag ska prata om i Hannover, är framför allt tre saker: Att ha en innovativ kultur, ta små steg samt att ta fram en långsiktig strategi för förändringsprocesser och kompetenshantering.

Vetgirighet utmärkande

Att alla deltagarna var kvinnor var kanske inte den största skillnaden mot en blandad grupp, snarare var vetgirigheten hos grupperna som deltog i kursen det som verkligen stack ut.

– När vi startade kursen var det många som sa att de var helt och hållet nybörjare på digitalisering. Vissa gick från att prata om vad digitalisering egentligen betyder, kommer robotar att ta våra jobb? till att sista dagen diskutera vilken typ av molntjänster man bör ha. Det kändes fantastiskt, säger Sandra Mattsson, som hoppas att dem som besöker seminariet i Hannover tar med sig nya perspektiv på sambandet mellan människan och organisationen.

– Jag hoppas att man tar med sig att människan måste med, att man måste etablera digitalisering i organisationen så att det inte sker för högt upp, och inte blir tillräckligt handfast. Det är ändå människor som ska programmera och underhålla tekniken.

Nätverk förbättrar jämställdhet och integration

FKG startade 2016 nätverket Kvinnan i leverantörsindustrin, som idag involverar över 200 företag och har regelbundna träffar. Nätverket hoppas kunna förbättra både jämställdhet och integration i branschen, och få fler kvinnor intresserade av fordonsindustrin.

– Det är viktigt att nätverka. Många av medlemmarna i nätverket är framgångsrika kvinnor, som ofta kanske känner sig ensamma i sina roller. Leverantörsindustrin är ganska tuff, säger Sandra Mattsson, som involverade sig i nätverket genom att hålla i kurser och workshops kring digitalisering och innovation.

Samarbetet mellan FKGs kvinnliga nätverk och RISE fortsätter, förstås.

– Vi kommer även, tillsammans med Kvinnan i Leverantörsindustrin, att ha en kurs tillsammans med yngre tjejer för att fortsätta diskutera hur vi kan implementera digitalisering, och hur man får fler kvinnor till industrin. Det är väldigt roligt att hålla kurser med avgränsade grupper som vill nätverka, och som vill prata om komplexa saker.