Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Tillsammans för hållbara evenemang

Göteborgsvarvet, Way out West, Skid-VM i Falun och Eurovisionsschlagerfestivalen. Det är några av alla de events som valt att certifiera sig som hållbara enligt ISO 20121.
– Vi stödjer våra kunder i sin verksamhetsutveckling, med hållbarhet i fokus. Vi ser sammanhang i hela organisationen och ger verktyg för att hantera dessa på ett systematiskt sätt. Det arbete som våra kunder och vi gör ger ringar på vattnet, säger revisorn Sophia Engström som jobbar med certifiering på RISE.

Hållbarhet och miljöarbete är sedan länge en självklarhet för många företag och organisationer. Nu är det också en del av många organisationer som arbetar med event och evenemang på ett mer konkret sätt. ­

Det var under planeringen av OS i London 2012 som standarden jobbades fram internationellt. Syftet var att skapa ett ledningssystem som säkerställer att eventet har ett hållbart fokus i samtliga led. Det handlar bland annat om ekonomi, miljö, sociala frågor och påverkan på samhället.

– Vi kan ge stöd och hjälp för organisationer och arrangörer att hantera och styra risker och möjligheter utifrån just deras specifika intressenter, säger Sophia Engström.

RISE har lång erfarenhet av certifiering av ledningssystem för alla typer av organisationer och företag och är det certifieringsorgan som har flest svenska ackrediteringar. RISE var tidiga med att delta i arbetet med att ta upp den nya standarden när den blev klar i samband med London-OS. Redan 2013 jobbade RISE tillsammans med Eurovisionsschlagerfestivalen och Malmö stad för att göra evenemanget hållbart. Det resulterade bland annat i fria resor i kollektivtrafiken för alla delegater, ekologisk och närproducerad mat erbjöds på alla festivalområden och utbildning i hållbarhetsarbetet för alla 550 volontärer som deltog.

– Standardtexter är ofta lite svårsmälta. De är allmänt formulerade för att kunna vara tillämpliga på många områden. Vårt jobb är att hjälpa till att ta ner kraven på en individuell verksamhetsnivå, och coacha våra kunder, så att de håller sig inom ramverken samtidigt som affärsnytta uppnås.

Göteborgsvarvet är ett av världens största löpararrangemang. Årligen deltar runt 80 000 löpare i något av de olika loppen som går genom Göteborg. Sedan 2016 är varvet certifierade enligt ISO 20121.

– Vi började jobba fokuserat med miljöfrågor tidigt och blev miljödiplomerade av Göteborgs Stad 2013. Det arbetet gjorde att det var naturligt att ta det vidare. Med certifieringen kom även de sociala och ekonomiska aspekterna av hållbarhet, säger Elin Jansson som är projektledare för Hållbarhet hos Göteborgsvarvet.

Både löpare och publik har kommit med positiv respons tack vare arbetet. Några av de saker som märks utåt är att det inte säljs stilla flaskvatten i samband med arrangemanget, istället finns det kranar på området. Alla deltagare i 21 kilometersloppet får resa gratis med kollektivtrafiken torsdag-lördag i samband med loppet. Göteborgsvarvet fokuserar även på hållbara livsmedel, till exempel erbjuds vegetariska och ekologiska alternativ i området och funktionärsmaten är lakto-ovo-vegetarisk.

En relation som skapar förtroende

Certifieringsarbetet har även varit positivt för arrangörerna.

– Det är i dag självklart att tänka hållbarhet inför varje beslut. Det är ett väldigt positivt samarbete. Dels för strukturen men också för att vi under revisionerna kan upptäcka andra vägar att tänka, säger Elin Jansson.

Arbetet med att få eventet certifierat följer en utarbetad plan. Allt från planeringsdialog till gap-analys av vad som saknas görs i samarbete. Certifieringen följs också upp årligen.

– Vår ambition är att skapa en coachande och lärande relation med våra kunder, säger Sophia Engström.

– Jag jobbade själv på kundsidan förr och när revisorerna kom var det inte alltid så konstruktivt och förbättringsinriktat. I dag har vi jobbat bort detta i stora delar och är mer av en stödjande innovationspartner. Det finns så mycket annat våra kunder behöver förhålla sig till i sin vardag, så vi strävar efter att de ska känna att vårt samarbete är värdeskapande för deras verksamhet på alla plan.

När hållbarhetsarbetet görs får det inte bara effekter för eventet i sig. Till exempel blir det tydligare ställda krav på leverantörer och även alla inblandade i ett evenemang blir påverkade, deltagare, funktionärer, allmänheten – alla blir påverkade, mer eller mindre och direkt eller indirekt kommer medvetenheten i samhället att öka, kring hållbar utveckling och att det berör oss alla.

– Det blir som ringar på vattnet; både i det lilla och det stora samhällsperspektivet, säger Sophia Engström.