Kontaktperson
Magnus Bobert
Civilingenjör
Kontakta MagnusPlastbränsletankar är nuförtiden den mest förekommande tanktypen inom fordonsindustrin. En av de stora fördelarna jämfört med ståltankar är den närmast obegränsade formfriheten. Plasttankarna omges emellertid av en hel del specifika krav vad avser brandsäkerhet, slagtålighet, permeationsbenägenhet etc.
Kraven på plastbränsletankar regleras i FN-normen UN Regulation 34 Annex 5. Provning enligt denna standard, men även enligt kundens egna krav utförs på RISE.
De provningar som ingår i UN Regulation 34 Annex 5 är i korthet följande:
Brandprovning
Tankarna fylls till hälften av sin volym med bränsle och utsätts för en öppen låga i 2 minuter. Mer information om brandprovning av plastbränsletankar finns via länken nedan.
Permeationsprovning
Man mäter den genomsnittliga bensinpermeationen under 8 veckors provtid. Mätning sker genom vägning av bränsletankarna och registrering av viktförlusten. Under provningen lagras tankarna i en temperatur på + 40°C i explosionsskyddade utrymmen.
Mekanisk styrka
Tankarna fylls med vatten som har tempraturen +53 °C. De utsätts sedan för ett inre övertryck av 30 kPa under 5 timmar. Den omgivande temperaturen är +53 °C.
Slagprovning
Tankarna fylls med en glykol/vatten-blandning och kyls ned till - 40 °C. Därefter utsätts de för slag av en pyramidformad slagkropp med en slagenergi på 30 Nm.
Värmeprovning
Tankarna fylls med vatten som har en temperatur på +20°C och placeras i en kammare där temperaturen är +95°C. Provningen pågår i 1 timme.
Utförd provning med tillhörande rapport kan användas som underlag för certifiering av bränsletanken. Ofta kräver certifierande organisation (TÜV, VCA, RDW, TS etc.) att tester bevittnas av berörd organisation.