Kontaktperson
Magnus Bobert
Civilingenjör
Kontakta MagnusRISE utför regelbundet brandprovning av plastbränsletankar för fordon. Brandprov utförs i vår stora brandhall enligt UN Regulation 34 annex 5, kapitel 5.
Varje fordonsmodell har i de flesta fall en unikt designad bränsletank som skall uppfylla kraven enligt metoden. Aktuell tank skall enligt metoden installeras i en testrigg som simulerar en verklig installation. I praktiken innebär det oftast att tanken installeras i det aktuella fordonet. Även komponenter, såsom värmesköldar, plastsköldar etc., som skyddar tanken eller påverkar brandförloppet skall i möjligaste installeras inför varje brandtest. Av praktiska skäl kan man normalt inte ha med ett helt fordon. När tankar till personbilar provas används normalt ett halvt BIW (Body In White) chassi, alltså inga rutor, säten, inredning mm. Chassit skall normalt användas till minst tre tester vilket innebär att eventuellt brännbart måste bytas ut mellan tester.
Tanken exponeras för branden enligt en speciell procedur under 2 minuter. Tanken skall var fylld till hälften med bränsle och kravet är att inget läckage av flytande bränsle får förekomma.
Brandprov utförs i vår stora brandhall enligt UN Regulation 34 annex 5, kapitel 5. RISE är ackrediterad för metoden och är är utsedd av Transportstyrelsen (TS) som Teknisk tjänst för provning av plastbränsletankar.
Utförd provning med tillhörande rapport kan användas som underlag för certifiering av bränsletanken. Ofta kräver certifierande organisation (TÜV, VCA, RDW, TS etc.) att tester bevittnas av berörd organisation.