Kontaktperson
Martin Skoglund
Civilingenjör
Kontakta MartinEnligt ett EU direktiv ska Europa realisera ett Intelligent Transportsystem (ITS). Utgångspunkten har varit de standarder som ETSI tagit fram inom ITS. Projektet har undersökt vilka viktiga tekniker och systemkomponenter som behövs för att realisera ett ITS. Systemkomponenter ska kunna certifieras för att hantera ansvarsfrågor och försäkringsfrågor
EU vill skapa ett effektivt transportsystem som också är trafiksäkert genom att förverkliga ett intelligent transportsystem. Verktyget för detta är standardisering runt en ITS-station.
Det övergripande syftet med projektet var att analysera ITS-stationen i relation till andra viktiga systemtekniker och komponenter för att möjliggöra ett intelligent transportsystem.
För att ITS ska bli verklighet krävs en mycket stor tillförlitlighet men också att komponenter kan realiseras kostnadseffektivt.
En demonstrator har designats för att påvisa hur systemkomponenter samverkar i två nyckelscenarion runt en korsning:
1) genom att dela information från lokala LDM (lokala dynamiska databaser) så att man undviker att komma i en farlig kollisionssituation
2) genom att aggregera information från lokala LDM:er till en central GDM (global dynamisk databas) så får man bättre situationsöversikt.
Projektet har levererat fem publikationer och sju examensarbeten.
Carmenta AB som deltog i referensgruppen lånade ut sin kartserver för att visualisera fordon i realtid från GDM. De har nu en produkt inom trafikledning, TrafficWatch™, som projektet bidrog med kunskaper till.
FFI projekt Chronos ”2016-02573 C-ITS Testplattform för framtidens transportsystem” (CHRONOS steg1) bygger vidare på resultaten och fullföljer planen att etablera AstaZero (forskningsanläggning för aktiv säkerhet) som en testbädd för ITS.
iTRANSIT
Avslutat
Project manager and research
2015-08-10 - 2018-12-31
18 859 950 SEK
VCC, AstaZero, ÅF, Chalmers