Släckning och begränsning av bränder i Li-jonbatterier till sjöss
Brandsäkerheten för batterisystemen är en nyckelfråga för introduktion av batteridrift för fartyg och ett effektivt släcksystem är en viktig del av detta. Lion Fire II ska ge förslag på lämplig testmetod och kriterier vid utvärdering av släcksystem för Li-jonbatterier.
Batteridrift och användande av batterilager för reservkraft är viktiga komponenter för att minska emissionerna från sjöfarten, framförallt när fartygen går inomskärs men i framtiden även för internationell fart. I Sverige finns det idag ett fåtal fartyg med batteridrift medan man i andra länder (t.ex. i Norge) har fler.
Det finns ett stort intresse för att införa batteridrift hos redare i Sverige. De batterier som ligger närmast till hands att använda för elektrisk framdrift är Li-jonbatterier. Brandsäkerheten för batterisystemen har identifierats som en nyckelfråga för introduktion av batteridrift för fartyg och ett effektivt släcksystem är en viktig del av detta. Dock saknas det idag testmetod och utvärderingskriterier för släcksystem för Li-jonbatterier.
Även för många släcksystemstillverkare är Li-jonbatterier ett nytt område och de skulle ha nytta av en testmetod för att värdera sina systems effektivitet. Lion Fire II ska ge förslag på lämplig testmetod och kriterier vid utvärdering av släcksystem för Li-jonbatterier.
Sammanfattning
Projektnamn
Lion Fire II
Status
Avslutat
Region
Västra Götalandsregionen
RISE roll i projektet
Koordinator
Projektstart
Varaktighet
1.5 år
Finansiärer
Projektmedlemmar
Bidrar till FN:s hållbarhetsmål
