Kontaktperson
Tommy Zavalis
Forskare
Potentialen för mekaniska modeller har undersökts och simuleringar har framgångsrikt gjorts för nya betongsammansättningar med armering i vägmiljö vad gäller korrosion.
Projektets mål var att studera möjligheterna för mekaniska modeller att undersöka geometriska effekter i fler än en dimension. Det vill säga, inte enbart längs tjockleken på täckskiktet i armerad betong.
Användningen av mekanistiska modeller möjliggör detaljerad analys vad gäller reaktioner, jontransport, vätning, gasupplösning och strömfördelning i rum och tid i armerad betong. Dessa är egenskaper som styr risken för korrosionsangrepp. Användningen av matematiska modeller idag är dock begränsad på grund av avsaknad av vissa parametrar och valideringsexempel.
Framtida arbete kunde till exempel identifieras och handlade om vilka typer av exponeringar som behövs göras för att få nödvändiga modellparametrar för att tillförlitligt kunna simulera fler nya typer av betong i vägmiljö.
Inom projektet utfördes flera moment så som:
Båda modelltyperna kunde visa värdefulla resultat vad gäller korrosionrisker då betongens sammansättning och geometri förändrades. Flera punkter på förbättringsarbete av både experiment och modelleringsarbete kunde till slut sammanställas.
Nästa steg blir att ta sig an de förbättringspunkter som identifierats under förstudien, främst att sätta upp experiment i kontrollerad miljö. Detta arbete kan bli relativt omfattande och kommer kräva att flera samarbetspartners involveras.
Korrosion i nya typer av betong
Avslutat
Bygg, Infrastruktur, Korrosion, Materialomställning, Ytteknik
Region Stockholm, Västra Götalandsregionen
Koordinator
6 månader
613 930 SEK