Kontaktperson
Olof Mogren
Senior Researcher
Kontakta OlofSnabbt men ändå rätt är viktiga faktorer när det gäller trendinsikter inom modeindustrin. Just nu pågår ett projekt som ska hjälpa modeindustrin att snabbare ta fram trendinsikter för att möta utmaningarna på en alltmer krävande marknad. Att använda artificiell intelligens möjliggör att fler analyser kan göras och dessutom på kortare tid.
Artificiell intelligens och Deep learning kan effektivisera metoderna som används för att föra trendanalyser inom modeindustin.
Trendanalys består idag till stor del av att följa vad som händer i bloggar och på sociala medier, genom projektet InFashion vill forskarna utveckla tekniker som förenklar och effektiviserar dessa analyser.Med hjälp av semantisk segmenteringen så kan de automatiskt identifiera vilket klädesplagg en person i en bild har på sig, var på personen plagget är placerat och även vilken utbredning de har.
I projektet kombineras djupa neuronnät med tekniker från olika håll för att få fram en lösning som fungerar bra för modebilder. Datan möjliggör att vi kan träna modeller för andra analyser samt för att generera syntetisk data.
Målsättningen med projektet är att utforska hur man kan förbättra bildanalys för modebranchen med hjälp av deep learning. Med bättre bildanalys kan modebolagen jobba effektivare och mer exakt med analyser, vilket leder till att man kan göra smartare satsningar, ta bättre beslut om produktionsvolymer och sätta modetrender snabbare. Detta kommer inte bara innebära ekonomiska förbättringar men också ekologiska, då bättre analyser kan leda till mindre överflödig produktion.
InFashion
Pågående
Västra Götalandsregionen
Delansvariga för AI och Deep Learning
2019-06-01
Stockholms Universitet, The Swedish Fashion Council