Kontaktperson
Linda Sandström
Forskare
Kontakta LindaUttjänta bildäck kan återvinnas till högvärdiga produkter via pyrolys. Från den processen erhålls återvunnen kimrök (carbon black), vilken kan säljas för användning i gummiprodukter, samt stål som också kan säljas vidare. I processen bildas också pyrolysolja (ca 30-60%), och ett hinder för kommersialisering av däckpyrolys har varit att det är svårt att hitta en lönsam avsättning för oljan.
Genom att med enklare tester utreda tre potentiella användningsområden för pyrolysolja från däck, syftar det här projektet till att bidra till lösningar som kan höja den ekonomiska och miljömässiga lönsamheten för däckpyrolys och samtidigt minska förbrukningen av fossil olja. De tekniker som kommer att utredas är uppgradering till bensin via hydrogenering följt av fluid catalytic cracking (FCC), uppgradering till diesel i en slurry hydrocracker, samt enbart hydrogenering för uppgradering till svavelfri bunkerolja. De första två alternativen är avsedda att utföras tillsammans med fossil råvara på ett komplext raffinaderi, medan det tredje alternativet skulle kunna utföras antingen på ett raffinaderi eller i en mindre, fristående process. Beroende på halten naturgummi i däcken så är de producerade drivmedlen också delvis biodrivmedel. Resultaten från testerna kommer att användas i en utredning där potentialen för en sådan process i Sverige kartläggs. Projektet syftar till att minska förbrukningen av fossil olja genom att utreda en process som använder uttjänta däck till att framställa både återvunnen kimrök och drivmedel. Därmed syftar projektet till en omställning till en cirkulär ekonomi och ett effektivare nyttjande av jordens resurser
Från däck till drivmedel
Avslutat
Projektdeltagare
1 år
1 250 000
RISE, Scandinavian Enviro Systems, Ragn-Sells
Vinnova, Scandinavian Enviro Systems, Ragn-Sells
Martin Hedberg Niklas Bergvall Jeanette Petersson Per-Erik Lauronen