
Elektrisk lufttransport i Sverige
Projektet ELISE tar fram en färdplan och skapar landsomfattande medvetenhet om elflyg i Sverige. Tillsammans med flygindustrin, teknikföretag, myndigheter, hälso- och sjukvård, polis, brandkår, stadsplanerare, energibolag och transportföretag utvärderas hur elektriskt flyg ska fungera i Sverige.
UTMANINGEN: Flyget står för 2% av de globala CO2-utsläppen, och andelen förväntas öka till 15-27% år 2050. Sverige siktar på att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt 2030, och Norge på att allt inrikesflyg ska vara 100% elektriskt år 2040.
LÖSNINGEN: Projektet ELISE samordnar utvecklingen och användandet av elektriska flygplan i Sverige. Mål är att få flygplanet certifierat får 2025. Detta mål ligger i linje med ambitionen för att Sverige ska vara världens första fossilfria nation och ett inspirerande exempel på en snabb övergång till ett hållbart transportsystem.
Elektriska flygplan bidrar till Agenda 2030’s mål 7, 8, 9, 11 och 13, genom att minska utsläpp och buller, utveckla hållbara och innovativa industrier och förbättra samspelet mellan städer och landsbygd.
Sammanfattning
Projektnamn
ELISE - elektrisk lufttransport
Status
Pågående
RISE roll i projektet
Projektledare
Projektstart
Varaktighet
2 år
Total budget
21 300 000
Partner
Chalmers Tekniska Högskola, Luftfartsverket, Heart Aerospace, North sea drones, KTH, Linköpings Universitet, Luleå Tekniska Universitet, Uppsala Universitet, SAAB, GKN, Swedavia, Svenska Flygbranschen - Transportföretagen, Svenska Regionala Flygplatser
Finansiärer
Projektmedlemmar
Hampus Alfredsson Melinda From
Extern press
Ny Teknik: Så ska Sverige utveckla eldrivna flygplanVinnova: Elektriska flygplan ska möta klimatutmaningen