Kontaktperson
Erik Lindvall
Ingenjör
Kontakta ErikDen spårbundna infrastrukturen är i ständigt behov av att förbättra möjligheterna att förutsäga underhållsbehov, statusövervakning och optimera driften över järnvägsnätet, både nationellt och internationellt. Genom att introducera nya mätmetoder och mätsystem i spårbunden trafik finns potential för prediktivt underhåll av infrastrukturen.
För detta krävs noggrann positionering och mätsystem som kan detektera vanligt förekommande slitage hos tex. en spårväxel.
Med löpande insamling av mätdata med hög kvalitet kan en detaljerad digital spårprofil på varje sektion av spåranläggningen moduleras. Detta kan sedan användas till att exempelvis detektera avvikelser över tid eller snabba förändringar av spårläget.
Syftet är att verifiera mätunderlagen och utnyttja ny teknik på ett innovativt sätt för att kombinera energibesparing, status/underhållsövervakning på befintlig infrastruktur.
Förstudien kommer att visa på den noggrannhet och de nya möjligheterna som det nya systemet kommer att ge jämfört med det befintliga system. En utvärdering av mätsystem kommer att göras med behovs och marknadsanalys och redovisas på en branschworkshop.
Digitalisering av spårinfrastruktur
Avslutat
Koordinator och genomförare
4 år
600 kSEK
TXG
Vinnova - Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030