Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Upplev blodig massaker med VR-teknik

I Sandby Borg på Öland finns spåren efter en av de mörkaste händelserna i Sveriges historia – ett helt samhälle utplånat i en blodig massaker för 1 500 år sedan. Hur berättar man om det? I samarbete med RISE testades VR-teknik.

Riktigt vad som hände är det ingen som vet men forskare och arkeologer har konstaterat att borgens invånare har slagits ihjäl och lämnats där de föll, kropparna har alltså inte blivit begravda. Materialet som uppdagades när utgrävningarna började år 2011 visar två frusna ögonblick: dels massakern med kvarlevorna efter invånarna, dels den vardag med inredning, matförvaring och föremål som lämnades efter slaget. En arkeologiskt unik situation.

– Samtidigt är det ett så kallat svårt kulturarv eftersom det handlar om en otäck händelse med många mordoffer. Hur gestaltar man det? säger Madeleine Kusoffsky, interaktionsdesigner på RISE.

Gör det otillgängliga tillgängligt

Det var när arkeologen Fredrik Gunnarsson, som varit djupt involverad i utgrävningarna, skulle skriva sin uppsats i digital teknik som idén föddes om att använda VR-teknik för att ge en upplevelse av vad som hänt på Sandby Borg. I samarbete mellan Museiarkeologi sydost vid Kalmar läns museum, RISE och GRASCA vid Linnéuniversitetet föddes ett kommunikationsforskningsprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond.

– Vi ville undersöka hur man kan göra det otillgängliga tillgängligt. Går det att levandegöra historien genom virtuell verklighet? Vi ville påverka känslomässigt utan att det blev alltför otäckt att ta till sig, säger Madeleine som tycker att vårt eget kulturarv kan vara en god utgångspunkt för att tala om konflikter av idag.

Väldigt intressant att prova tekniken

Forskningsprojektet är nu avslutat. Resultatet testades i oktober år 2017 på journalister och ett 30-tal försökspersoner som fick utvärdera sin upplevelse genom att med hörlurar och VR-glasögon göra den tio minuter långa rundvandringen i Sandby Borg på 400-talet, vid tiden just innan massakern och kort efter att den ägt rum.

– Reaktionerna var blandade. Det gjorde stor skillnad om besökaren sedan tidigare hade erfarenhet av VR-teknik eller ej. Det är inte helt smidigt med glasögonen och att vara kopplad till sladdar. VR-tekniken är också dyr och hårdvaran har sina begränsningar så det är ingen teknik som ännu kommer att användas i stor skala. Men det var väldigt intressant att få pröva tekniken i det här sammanhanget och många tyckte också att de fick en stark upplevelse av vad som hänt på Sandy Borg, säger Madeleine Kusoffsky.