Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Smarta lastbilskonvojer sparar bränsle

Lastbilar som kör tätt efter varandra i en lång konvoj. Som autonomt kommunicerar med varandra för att hålla optimalt avstånd för bränsleeffektivitet. I framtiden kan det bli en vanlig syn. RISE är just nu med i det första projektet där lastbilar från olika tillverkare samarbetar.

De stora lastbilstillverkarna har alla kommit långt på egen hand i utvecklandet av olika konvoj eller ”platooning”-lösningar. Men för att det ska fungera på bred front ute på vägarna behöver fordonen kunna kommunicera med varandra oavsett vilket märke de har. Och det är här RISE kommer in.

– Volvo och Scania har sina egna prototyper. Sen blir det ett arbete att bryta ner till beståndsdelar. Vilka delar vill man ha standardiserade och vilka kan göras enskilt, säger Jakob Axelsson på RISE.

Sweden4Platooning har två större mål

  • Att på vanliga vägar testa konvojerna. Med en förare som kör aktivt i den första lastbilen och förare som styr i de efterföljande bilarna – men där platooningsystemet håller avstånden.
  • Att på testbana testa konvojerna. Med en förare som kör aktivt i den första lastbilen och de efterföljande bilarna körs autonomt.

Projektteam med alla kompetenser

Transport och logistikföretaget DB Schenker har både Volvo- och Scanialastbilar i sin flotta. Tillsammans med RISE, Trafikverket och KTH bildar man ett starkt projektteam där alla kompetenser som behövs för att lyckas med projektet finns.

Vid användning i trafik kan bränslebesparingen beräknas bli mellan 5-10 procent för lastbilar i konvojer.

– Det kanske kan verka som en liten besparing. Men säg någon annan lösning i dag som minskar förbrukningen lika kraftigt. Det här blir också en besparing som tillkommer ovanpå andra lösningar som effektivare motorer och liknande, säger Jakob Axelsson.

Avståndet mellan fordonen studeras

I projektet jobbar man med avstånd på någon enstaka sekund mellan lastbilarna. Det motsvarar drygt 20 meter vid 80 kilometer i timmen. Tekniskt är det möjligt med betydligt tätare avstånd. Men detta avstånd är intressant att studera för samspelet mellan fordonen.

– Ur säkerhetssynpunkt finns det väldigt många saker att studera. Vad händer om en personbil kommer in i konvojen? Ska konvojen upphöra eller ska man tro att bilen vill ta av på närmsta avfart? Vad händer om något fordon i konvojen får tekniska problem – hur ska de övriga agera då?

– I det här sammanhangen är det extra viktigt med samarbetet över märkesgränserna. Vid sådana tillfällen är det nämligen väsentligt att fordonen agerar på ett förutsägbart sätt – så att inte en lastbil gasar och en annan bromsar om det skulle dyka upp något oförutsett.

Förutom de tekniska bitarna och testerna undersöker man även hur en platooning-tjänst ska kunna utformas för att bli attraktiv för åkerierna. Ska det till exempel gå att hitta och matcha med konvojer på vägarna som man kan ansluta till? Hur långa ska konvojerna bli?

– En sak är i alla fall ganska säker. Personbilar kommer inte inkluderas i konvojerna inom överskådlig framtid. Det har gjorts försök med det tidigare men det är för det första inte så stor bränslebesparing och dessutom är det inte så attraktivt som bilförare att ligga tätt emellan två lastbilar med tanke på sikt och avgaser, säger Jakob Axelsson.