Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Självkörande bussar kan bli verklighet i Varberg

Varberg kan bli en av de första kommunerna i Sverige med självkörande bussar i reguljärtrafik. Under ett omfattande byggprojekt i innerstaden hoppas kommunen kunna erbjuda resenärer en självkörande lösning.

Självkörande bussar har tidigare trafikerat gatorna i Kista utanför Stockholm och kring Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Det har dock varit försök för att få mer kunskap om tekniken och hur bussarna fungerar i trafik. Nästa år kan självkörande bussar eventuellt trafikera vägarna i vanlig reguljärtrafik.

– Varbergs kommun planerar ett stort byggprojekt där vi bland annat ska flytta en hamn och bygga en ny stadsdel. Det finns risk att det blir rörigt i innerstaden och vi har tittat på olika lösningar. En självkörande buss kan underlätta för både våra invånare och besökare, säger Jonas da Silva, utvecklingschef på Varbergs kommun.

RISE har nyligen gjort en förstudie kring bussen och hur trafiklösningen skulle kunna se ut. Nu är det upp till politikerna att ta beslut om det blir verklighet eller inte.

– Det finns en positiv vilja kring det här och jag tror och hoppas att bussarna kan bli en del av kollektivtrafiken. I så fall kan de börja rulla när byggprojektet startar under 2019, säger Jonas da Silva.


Foto av en självkörande buss
Foto: Chalmers
Varberg kan bli en av de första kommunerna i Sverige med självkörande bussar i reguljärtrafik.

Bilismen kan minska

Bussen är tänkt att fungera som skytteltjänst för pendlare som åker både till och från Varberg. I utkanten av kommunen ska det finnas en pendelparkering för bilar. Bussen kör sedan från parkeringen och in till Varberg. På det här sättet minskas antalet bilar i innerstaden. Upplägget liknar ett vanligt pendlarkoncept, men en av skillnaderna är kostnaden.

– En vanlig buss skulle också kunna trafikera sträckan, men en av de stora kostnaderna är chaufförerna. Med en självkörande buss kan vi lösa ett logistikproblem under ombyggnaden, och samtidigt använda modern miljövänligare teknik och billig service, säger Jonas da Silva.


Birger Löfgren
Birger Löfgren är forskare på RISE och projektledare för Drive Sweden.

Vill lösa ett problem

Förhoppningen är att bussen lever kvar även efter byggprojektet.

– Det här är ett jättebra tillfälle att testa självkörande fordon i skarpt läge. Vi har många pendlare i Varberg och vi hoppas att de märker att det fungerar bra och blir inspirerade att inte ta bilen alls, utan bara åka pendel och buss. Vi gör inte det här för attvisa upp bussen, vi vill lösa ett praktiskt problem. Vi jobbar mycket med hållbarhetsfrågor i kommunen och detta är ett sätt att göra det, säger Jonas da Silva som tycker att många verkar positiva till den nya tekniken med autonoma fordon. 

– För några år sedan oroade sig nog gemene man oftare över säkerhet, men tekniken har utvecklats och i takt med att folk testar får de också en annan bild av självkörande fordon.

Många positiva till tekniken

Birger Löfgren är forskare på RISE och även projektledare för Drive Sweden, som varit med i förstudien. Han möter också många som är positiva.

– Jag fick nyligen mejl från en lärare som ville ta med sig 54 barn för att teståka robotbussen, som de kallade den, säger Birger Löfgren. Han poängterar att det är viktigt att involvera just barn och unga i den nya tekniken, eftersom det är de som i framtiden kommer att dra nytta av det här.

– Det är kul att få inspirera barnen, det är ju de som ska växa upp med det här så småningom, avslutar Birger Löfgren.