Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Bränslecellsbilens avgaser – vanligt vatten

Bränslecellsbilen har hamnat i skuggan av elbilen, som i dag är det medialt hetaste alternativet till bensin- och dieselbilar. Men en bränslecellsbil har flera fördelar, förutom att den bara släpper ut vattenånga kan den köras längre jämfört med batterielbilen.

En bränslecellsbil är egentligen en elbil med ett batteri, men bilen är också utrustad med en vätgastank och en bränslecell. I bränslecellen omvandlas bränslet, vanligtvis väte, till el och den avgas som sedan bildas är helt ofarlig vattenånga. Bränslecellsbilar har inte riktigt slagit igenom, men på RISE arbetar ett 60-tal forskare med allt från att utveckla bättre och effektivare bränsleceller till att lyfta fram frågor kring tekniken och vara en pådrivande kraft i samhället.

– För att fler bränslecellsbilar ska rulla på vägarna måste kostnaderna för att producera bränsleceller gå ner och infrastrukturen förbättras. I dag är det bara några enstaka mackar i Sverige som erbjuder vätgas och då blir det svårt att ta sig fram genom landet med en bränslecellsbil, förklarar Anna Alexandersson som är verksamhetsledare för området vätgasteknologi på RISE.

Hon berättar att utvecklingen har kommit mycket längre utomlands.

– I många andra länder arbetar man parallellt med flera tekniker, men i Sverige fokuserar vi ofta på en teknik i taget och just nu är det batterielbilen som är högaktuell. Men vi har jobbat länge med att få upp vätgas på tapeten och jag tror absolut att det kommer finnas fler bilar på marknaden om några år, bara vi löser problemet med infrastrukturen, säger Anna Alexandersson.  

Längre körsträcka med vätgas än el

En av fördelarna med bränslecellsbilen är att den inte ger föraren räckviddsångest, det går alltså att köra ganska långt på en tank. En vätgastankning räcker mellan 50 och 80 mil jämfört med 30 eller 40 mil när en elbil är fulladdad. Det här gör det lämpligt att använda bränslecellsbilen vid längre sträckor. Anna Alexandersson tycker att bränslecellsbilar och elbilar kompletterar varandra. Ett troligt scenario i framtiden är att vi använder bilpooler i högre utsträckning samt att bilarna är självkörande.

– Du äger förmodligen inte din egen bil utan samåker mer och när du beställer en hämtning av en autonom bil via bilpoolen kanske det kommer en bränslecellsbil om du ska åka långt och en batterielbil om du ska åka en kortare sträcka. Du som användare behöver egentligen inte känna till de olika energilösningarna, det viktiga för dig är att resan blir bekväm men också att systemet väljer den bästa bilen ur miljösynpunkt.

Bränslecellsbil lättare än elbil

En annan fördel som bränslecellsbilen har är att den väger mindre och att man kan tanka på tre minuter.

– Problemet med rena elbilar är att batteriet blir väldigt tungt om man ska köra långa sträckor. I en bränslecellsbil kan batteriet vara mindre eftersom det hela tiden tillförs energi från vätgasen. Vätet i sig är ju också väldigt lätt. Detta är ännu mer intressant i exempelvis arbetsfordon som kör mycket varje dag och inte har tid att ladda ofta eller att batteriet blir för tungt.  

Förnybar energi kan användas vid framställningen

Trots nollutsläpp och flera fördelar kritiseras ibland bränslecellsbilen.  

– Det handlar om att produktionen av vätgas kan påverka miljön, men det finns ju flera sätt att tillverka vätgas. På alla mackar som erbjuder vätgas i Sverige har den tillverkats med förnybar el, från sol och vind, säger Anna Alexandersson och fortsätter:

– En fördel med vätgas är att det går att använda den som buffert i elnätet genom att producera vätgas när det blåser mycket och finns mycket vindel. Detta gör att elnätet klarar av högre nivåer av förnybar el. Dessutom kan man också använda restvätgas från industrin. I Stenungssund finns en klortillverkning, där vätgas är en restprodukt som går att använda.


Vätgas som energikälla

Vätgas används som energi i bränsleceller till bland annat bilar, men även i många andra tillämpningar. Arbetsmaskiner, mobiltelefoner, datorer och värmepannor är bara några exempel.

RISE arbetar med vätgasutveckling inom flera områden och ur flera perspektiv, allt från att framställa vätgas, utveckla produkter som drivs av bränsleceller till frågor kring säkerhet och infrastruktur. Just nu pågår ett projekt som undersöker möjligheten att konstruera en båt som ska drivas med bränsleceller. Tidigare har RISE även tagit fram en lastcykel och arbetsmaskiner som drivs av bränsleceller.

Profile image

Anna Alexandersson

Verksamhetsledare

+46 10 516 55 78
anna.alexandersson@ri.se

Läs mer om Anna