Holocellulose OD-11

Världens första högtalare byggd av holocellulosa

11 december 2018, 15:17

Teenage engineering och RISE har byggt ett högtalarkabinett av ett nyutvecklat material som består av holocellulosa. Materialet är trä, som vi känner det – men helt vitt. Viktigast av allt, det är lätt att återvinna för att bli något helt annat som kläder, transparent film eller till och med en fuktighetskräm.

Materialet bestående av holocellulosa, är utvecklat av forskare vid RISE genom ett innovativt sätt att styra vithet i trä. Slutresultatet är rent trä, fritt från tillsatser som målarfärg och ändå helt vitt.

Träets renhet ger materialet några unika egenskaper utöver färgen. Vid RISE preliminära testning blir det inte gult av åldring som ett pappersark eller grått som ett trädäck i utemiljö. Det förblir helt vitt. Eftersom det inte finns några tillsatser som behöver separeras är det perfekt för återvinning. Det som idag är ett högtalarkabinett skulle kunna bli kläder, transparent film eller till och med en fuktighetskräm.

– Vi på Teenage engineering designar produkter för att hålla i decennier. Vi lägger stor möda på alla aspekter – design, teknik, tillverkning – för att skapa något som står sig genom tiden. Att bygga den här unika upplagan av OD-11 tillsammans med RISE har varit ett sätt att se hur vi kan tänja på gränserna ytterligare i den riktningen, säger Jesper Kouthoofd, designchef på Teenage engineering.

– Teenage engineering och RISE delar båda visionen om att skapa ett mer hållbart samhälle och vi spelar olika roller för att det ska ske. För oss handlar det mycket om att utveckla material som är användbara för företag som Teenage engineering, samtidigt som de är hållbara och gångbara för tillverkare att producera på ett miljövänligt sätt, säger Dina Dedic, forskningsledare på RISE.

För mer information kontakta:

Marcus Blom, digital marketing manager, Teenage engineering: 070 611 68 20, press@teenage.engineering

Dina Dedic, forskningsledare RISE: 076 876 71 39, dina.dedic@ri.se

Teenage engineering

Teenage engineering utvecklar produkter för personer som älskar ljud, musik och design. Företagets första produkt, den bärbara synthesizern OP-1, används av världsberömda artister och presenterades 2010. År 2014 lanserades den trådlösa högtalaren OD-11 exklusivt på MoMa NY. En serie prisvärda synthar, pocket operators, släpptes 2016 och har nu nio olika enheter. Teenage engineering är baserad i Stockholm. Företaget grundades 2007.