Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

POPFREE fokusområde: Kosmetika

Bakgrund

Medvetenheten om förekomsten av PFAS i kosmetika har nyligen ökat och flera varumärken och leverantörer har börjat fasa ut dessa kemikalier. En granskning av innehållet av ett antal konsumentprodukter har visat att PFAS kan förekomma i exempelvis läpppennor ögonskugga, concealer eller foundation. Granskningen baserades delvis på den europeiska kosmetiska ingrediensdatabasen CosIng, som innehåller en lista över hundra PFAS. I produkterna där PFAS (såsom perfluorodekalin eller perfluoroktyltrietoxisilan) listades som aktiv ingrediens i slutprodukten fanns bara små mängder av ämnen.

PFAS kan också komma från leverantörer längre upp i värdekedjan; den funktion som PFAS uppfyller i dessa fall är fortfarande oklar och det är möjligt att PFAS bara är en förorening från en tidigare del av tillverkningsprocessen. Frågan om funktionen av PFAS är viktig eftersom flera varumärken har både PFAS-fria och PFAS-innehållande produkter inom samma produktkategori. Leverantörer anger funktionalitet som förbättrad vidhäftning mot huden, silkeslen känsla och bättre hållbarhet mot svettning vid avsiktlig tillsättning av PFAS.

Utmaningar

  • Identifiering och utvärdering av relevanta alternativ till PFAS baserat på dialog med industriella aktörer från andra branscher.
  • Sammanställning av kravspecifikation för leverantörer av basformulering och ingredienser, baserat på nuvarande och kommande lagstiftning samt hälso- och miljöbedömningar.
  • Kommunikation mot konsumenter för att hjälpa dem att välja PFAS-fria produkter.

Aktiviteter

Inom området kosmetika kommer fokus läggas på kommunikation med kunder och konsumenter såväl som med leverantörer. Kommunikation med kunder är viktigt för att hjälpa dem att välja PFAS-fria produkter. På leverantörssida är det viktigt att utbilda personal och ställa upp relevanta krav på basformuleringen för att säkerställa att inga PFAS används. Projektets partner kommer också att arbeta med substitutionsarbete på sina produkter och identifiering av relevanta alternativ. I det avseende är en tvärvetenskaplig dialog med andra produktgrupper mycket värdefullt.

Partner

När det gäller området kosmetika består projektet av partners som representerar återförsäljare samt miljöorganisation.