Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
Kajsa Hedberg, VD SISP

Så lyckas du med uppskalningen av ditt bolag

Att starta företag och komma igång med verksamheten brukar gå bra för de allra flesta. Men aldrig blir utmaningarna så stora som när ditt företag ska växa. Företagsproffset Kajsa Hedberg, VD för SISP, ger dig åtta ovärderliga tips som får dig att lyckas när du ska skala upp ditt bolag.

1. Rekrytering

Idag är kompetensförsörjning ett stort problem för många företag, särskilt för innovativa företag med ett behov av djup teknisk kompetens. 

– Såna personer är svåra att rekrytera och det går inte att matcha lönevillkoren som finns hos stora datajättar som exempelvis Google. Det man måsta försöka göra är att samarbeta med andra aktörer, som universitet eller offentliga aktörer, kanske kan man hitta någon form av delad anställning som kan locka talanger, säger Kajsa Hedberg. 


2. Undersök marknaden där ditt företag ska verka ordentligt

Som företagare måste du ha förberett dig noga och noga tänkt igenom alla steg. 

– Många har kanske testat sin produkt på ”early adopters” och ska sen ut på den stora marknaden. Ett misstag som en del företagare gör är att de tror att hela marknaden fungerar som den gör för de här första initiala användarna. Det är viktigt att kunna möta mer mogna kunders behov när det gäller exempelvis underhåll och logistik. En första referensorder från ett stort etablerat bolag på hemmamarknaden kan vara en bra start, sen kan du kanske även använda det stora bolaget för distribution istället för att som företag ge sig på allt själv, säger Kajsa Hedberg.

3. Bygg en stabil struktur utan att förlora företagskulturen 

– När du växer behöver du plötsligt bygga en struktur och ha tydliga ansvarsområden och göra skillnad på styrelse och operativa roller. När man växer vill man ju heller inte förlora bolagets kultur och innovativa förmåga, så det är en balansgång. Misstaget många gör är att antingen bygger man ingen struktur alls eller så bygger man för mycket struktur som gör att företagets grundkultur riskerar att försvinna, säger Kajsa Hedberg.

Vill du bli kontaktad?

RISE supportavdelning för små och medelstora företag ge stöd och expertishjälp i hela landet. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

1 + 7 =

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter

4. Säkra och planera ditt kassaflöde

– När du växer och får mer kunder måste du anställa mer folk men du måste också samtidigt ha pengar. Där har jag sett exempel på företag som drar på och bygger lokaler eller anställer säljpersonal och etablerar sig i en massa länder innan man har tillräckliga intäkter. Som företag är det viktigt att söka hjälp så att man kan hitta en riskkapitalist som är lämplig i ett sånt här skede för just mitt företag, säger Kajsa Hedberg. 

5. Gasa och bromsa i rätt lägen

– Det finns företag där man gjort satsningar internationellt och sen plötsligt får en jätteefterfrågan och då klarar man inte av att leverera. Det gäller att hitta balansen i uppskalningen, säger Kajsa Hedberg. 

6. Växa utomlands från Sverige

– Du kanske har små resurser och ska bygga en internationell marknad från Sverige. Men hur kan du förstå olika marknader på distans? Det är inte bra att till exempel ge sig ut på den kinesiska marknaden innan man vet hur den fungerar. Det finns en hel del företag som har bränt broar och gjort misstag på det sättet. Försök skapa nätverk med andra bolag som varit i samma situation som du kan lära av och utbyta erfarenheter med eller ta hjälp av stödaktörer som exempelvis Business Sweden eller en Science Park, säger Kajsa Hedberg. 

7. Ta in rätt pengar till ditt företag

– Hur ska ditt företag se till att få in kapital på rätt sätt, från rätt folk och i rätt skede? Där finns det de som gjort misstaget att man fått in pengar men man har tappat kontrollen och fått in en helt annan typ av ägare än vad företaget behövde. Det är viktigt att få in någon som tillför ett värde, det är inte så bra att få in någon som har en annan plan än vad ägarna har, säger Kajsa Hedberg. 

8. Tänk inte bara på din företagsidé, hur du presenterar din affär är minst lika viktigt

– För många företag är det en utmaning att paketera och presentera sin affär på rätt sätt när man söker externt kapital. För att öka trovärdigheten och visa en kvalitetsstämpel kan det vara väldigt bra att till exempel göra någon slags teknisk verifiering av företagets produkt. Sök rådgivning och stöttning om du behöver, säger Kajsa Hedberg.


Swedish Incubators & Science Parks (SISP) är den svenska branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 63 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5 000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag.

Anders Persson

Kontaktperson

Anders Persson

Chef SME

+46 10 516 61 67
anders.s.persson@ri.se

Läs mer om Anders