Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Ny bildesign tack vare komposit

Framtidens bilar är allt lättare. Varje minskat kilo skapar större räckvidd. Samtidigt förändras bilarnas design. Vi kan se små förändringar redan på elbilarna men de större designförändringarna sker i och med de autonoma bilarnas inträde på marknaden. RISE genomför forskningsprojekt som skapar nya förutsättningar både för elbilsindustrin och den autonoma bilindustrin.

Karossen hos nya bilar blir allt tyngre. Det beror på att vi inkluderar allt mer i våra bilar så som AC, stereopaket och annat som gör våra bilfärder mer bekväma. Nya skärpta miljökrav har dock påverkat bilindustrins syn på vikt och när Volvo lanserade sin nya XC90 var det första gången som karossen på en bilmodell hade lägre vikt än sin föregångare. Idag pågår mycket forskning kring hur stålkomponenter kan bytas ut mot komposit och på så vis göra bilarna lättare. Genom materialbytet kan man sänka vikten med upp till hälften av den ursprungliga komponentens vikt.

– Kompositkomponenterna som integreras i bilarna i dag är förhållandevis små. Det innebär att vikten sänks men ännu inte med så mycket, berättar Daniel Berglund, gruppchef och senior forskare på RISE.

Nya förutsättningar med elbilar

Än så länge sitter de utbytta delarna inne i befintliga karosser och de påverkar inte bilens design. Men i och med elbilarnas nya förutsättningar där till exempel motorn är mindre, växellådan och transmissionsaxeln förändras eller helt försvinner och batterilådorna har blivit större så kan man börja byta allt större komponenter till komposit, vilket skulle förändra utformningen framförallt av insidan på bilen.

– Elbilarnas batteripaket är stora och bör placeras lågt i bilen för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt. En kortsiktig lösning är att höja bilarna alternativt elektrifiera enbart suvar för att få plats med batterilådorna. Det innebär att golvet i kupén blir platt och skapar mer rymd, säger Daniel Berglund.

Fordonskomponentgruppen är branschorganisation för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin. De ser att det kommer hända mycket inom industrin de närmsta åren.

– Vi kommer också att se att främre delen av bilen förändras i och med att motorn inte behöver ta samma plats. Det kommer istället finnas rum för en så kallad frunk, ett bagageutrymme fram, berättar Peter Bryntesson som är ansvarig för forskningsprogram på Fordonskomponentgruppen.

Stora förändringar med autonoma bilar

Det är när de autonoma bilarna gör entré på marknaden som vi kommer se de verkligt stora förändringarna på bilarnas design.

– Självkörande bilar har inte behov av en förarplats eller en instrumentpanel så som de ser ut idag. Man kan förenklat säga att det blir som att åka runt i ett vardagsrum, säger Daniel Berglund.

I och med att förutsättningarna ändras radikalt och finns det en större vinning i att byta ut materialet till komposit även i större komponenter och på så vis sänka vikten signifikant. Samtidigt antas att synen på bilen förändras. 

– Bilen har länge varit en statussymbol med prestanda som en viktig parameter. Nu blir det mer fokus på vad man kan sysselsätta sig med under tiden man förflyttar sig från punkt A till B, säger Daniel Berglund.

– Det handlar om mobilitetsutveckling istället för fordonsutveckling. Fordonen kommer i högre grad vara designade för sin uppgift och jag tror att vi inom tio år kommer se stora förändringar av utseendet på bilarna som rullar på våra vägar, säger Peter Bryntesson.

Att byta stål mot komposit minskar både vikt och kostnad, och skapar möjligheter för framtidens bilar. RISE bidrar till utvecklingen genom att forska kring kompositmaterial och hur de kan användas i högvolymstillverkning.


Profile image

Daniel Berglund

Gruppchef/Senior forskare

+46 10 228 49 24
daniel.berglund@ri.se

Läs mer om Daniel