Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

In i framtiden med hjälp av digitala infödingar

Hur ska företag förstå vad digitaliseringen innebär och vad framtidens kunder vill ha? Jo, genom att ta hjälp av unga vuxna så klart. RISE besökte Ikea i Västerås när Framtidsverkstad jobbade med framtidens varuhus.

Framtidsverkstad Västerås är ett projekt som drivs av RISE, Västerås stad, Västerås Science Park, Arbetsförmedlingen och Automation region. Det går ut på att ungdomar i åldern 16-19 år sommarjobbar med innovations- och designprocesser för att hjälpa företag ta fram nya koncept. Arbetsmodellen tog Anders Wikström, forskare på RISE, fram för elva år sedan. Den är inspirerad av Donald Schöns bok Den reflekterande praktikern och hur professionella reflekterar medan de arbetar inom sitt område. I det här fallet är det unga som är proffs på digitalisering.

– Vi sammanför unga vuxna med företagens utmaningar kopplat till digitalisering. Unga vuxna är digitala infödingar. De har 10 000 timmar inom digitalisering innan de blir 15, 16 år, säger Anders Wikström.

På Ikea i Västerås genomfördes i somras en tre dygn lång (man sov över i varuhuset!) workshop där 26 unga deltog. Vid en workshop på tre dagar ägnas den första åt att samla in kunskap om utmaningen man jobba med. Dag två ligger fokus på att rama in situationer som är intressanta och kan förändras. Situationerna visualiseras med hjälp av storyboards. Först tredje dagen är det dags för idégenerering och konceptutveckling.

– Einstein lär ha sagt att om han har en timme på sig att lösa ett problem så lägger han 55 minuter på att definiera det och fem minuter på lösningen, säger Anders Wikström.

Modellen är skalbar och kan tidsmässigt variera från en och en halv timma till sex månader.

–  Det låter utmanande få ihop något på 1,5 timma, men i och med att vi kan simulera hur professionella reflekterar medan de agerar så får vi väldigt snabbt ut ett konceptutvecklingstänk hos alla medverkande, förklarar Anders Wikström.

Att lyssna på unga är framgångsreceptet

Daniella Magnusson är projektledare för Framtidsverkstad. Hon säger så här om företag som väljer att samarbeta med morgondagens kunder och medarbetare:

– Deras framgångssaga ligger i att de väljer att faktiskt lyssna på unga människor. Samtidigt får de unga inte bara bidra med koncept och idéer, utan också ett ökat självförtroende som gör att de kan ta nästa steg i arbetslivet. Det tycker jag är det häftigaste i den här processen.

För Ikea var 2018 andra året med Framtidsverkstad. Fjolårets samarbete har konkret lett till ett gamingrum i varuhuset och till att Ikea håller på att utveckla egna gamingmöbler.

Johan Westling, business partner HR på IKEA Västerås, beskriver samarbetet som klockrent:

– Det är precis där vi ska vara. Vi ska lyssna på våra kunder, framförallt unga som är framtiden. Vi behöver knyta dem till oss, veta hur de tänker och vilka behov de har.

 

Under hösten 2018 besökte RISE podd Spinnovation Framtidsverkstad för att få höra mer om projektet.