Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Går det att styra hur en hudkräm ska kännas?

Hur känns din hudkräm när du applicerar den? Känns den fet eller tunn, sjunker den snabbt in i huden eller är den kladdig länge? Hur din hudkräm känns är ett resultat av formulering, ett noga urval av ingredienser som samspelar för att göra din hudkräm unik.

I ett samarbete med hudvårdsföretaget ACO har RISE med hjälp av en erfaren panel kvantifierat upplevelser kopplat till applicering och efterkänsla hos olika krämer med specifika ingredienser. För att förstå hur egenskaperna hos krämerna påverkar upplevelsen vid användning mätte vi även  fysikaliska egenskaper såsom konsistens och mikrostruktur hos krämen samt friktion på huden efter applicering.

Resultaten från studien, som nu sammanfattas i en vetenskaplig publikation, visade på ett samband mellan sensoriska upplevelser, fysikaliska egenskaper och olika ingredienser. Förtjockare i krämen påverkade intensiteten av de sensoriska upplevelserna vid applicering medan mjukgörare i krämen påverkade efterkänslan på huden. Krämens friktion har ett starkt samband med efterkänslan medan konsistensen i större utsträckning påverkar upplevelsen vid upptag och applicering på huden.

Genom att statistiskt undersöka samband mellan perceptionsupplevelser och fysikaliska egenskaper går det att hitta modeller som kan förutspå upplevelsen av en produkt med endast instrumentella mätningar. Detta sparar tid och pengar när nya ingredienser i formuleringen ska testas och nya produkter tas fram; behovet av kostsamma och tidskrävande sensoriska tester med fokusgrupper kan minskas och senareläggas.

– På RISE jobbar vi med många olika typer av frågeställningar kopplat till formulering, perception och kopplingarna mellan dem, inom olika branscher och produktkategorier. Bland annat har vi undersökt hur olika ytbeläggningar påverkar upplevelsen av en möbel, hur olika livsmedel känns i munnen och hur känselförmågan skiljer sig mellan unga och gamla. Att hjälpa företag att bättre förstå hur de kan kontrollera och förutsäga perceptionsupplevelser är verkligen ett spännande område och vi är alltid öppna för nya projekt inom formulering och perception, säger Lisa Skedung, projektledare på RISE.