Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Ett steg närmare fossilfri kolfiberbil

Kolfiber baserat på lignin kan användas för att minska vikt och bränsleförbrukning hos bilar. Forskarna har tidigare tillverkat en modellbil och hoppas nu på finansiering för att utveckla arbetet i större skala. 

Forskare på RISE har tillsammans med KTH och Blatraden tidigare tagit fram en miniatyrbil med ligninbaserat kolfibertak. Arbetet har varit och är fortfarande i labbskala, men kolfibern har de senaste åren utvecklats och förhoppningen är att projektet kan skalas upp från labbnivå till pilotprojekt.   

– Vi har sökt och hoppas få finansiering för att kunna ta fram utrustning att använda i större skala. Det är ganska stora investeringar och svårt att säga exakt när uppskalning kan ske, berättar Anders Uhlin, projektledare på RISE. Han förklarar också att en sådan uppskalningsprocess kan ha flera utmaningar.  

– I labbskala använder vi förhållandevis lite material och små ugnar. Det kan uppstå utmaningar när processen blir större och man börjar använda kilo eller ton av materialet. Men det kan också vara tvärtom, att det faktiskt blir en lättare process när arbetet är mer omfattande och det är mer kontinuitet.  

Starkare och bättre lignin 

RISE har utvecklat kolfiber från lignin under lång tid och tillverkningsprocessen har förbättrats de senaste åren.  

– Vi gör ligninfiber som är starkare och som har bättre mekaniska egenskaper jämfört med tidigare och jämfört med det du hittar i vetenskapliga studier. En del andra ligninbaserade kolfiber kan förvisso vara starkare men då är det tillsatser i kolfibern. Vår kolfiber innehåller inga tillsatser, bara lignin, berättar Anders Uhlin.  

Bilbranschen intresserad 

Kolfiber används idag i allt från båtar och flygplan till skidor, vapen och cyklar. Bilbranschen har sedan länge pratat om att göra bilar i kolfiber. Viss tillverkning finns, men i liten skala. Dock tillverkas kolfibern ofta från olja och det unika med arbetet hos RISE är att kolfibern är baserad helt på lignin från barrvedsträd. Fördelen är, förutom ett lätt och starkt material, också att det kommer från en förnyelsebar källa, till skillnad från fossilbaserad kolfiber.  

– Målet i framtiden är att ta fram riktiga bildelar i lignin. Bilbranschen är absolut intresserad, men den första tillverkningen i större skala blir troligtvis inredningsdetaljer snarare än karossdelar, tror Anders Uhlin.

Lägre vikt

En bil tillverkad i kolfiber är avsevärt lättare än en bil i stålplåt. Vikten skulle kunna minskas med runt 600 kilo, vilket innebär lägre bränsleförbrukning för en bensindriven bil, alternativt längre räckvidd för en elbil. 

Publicerad: 2018-10-08