Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Epspot gör elen tillgänglig

Varför kan inte el smidigt byta ägare? Den frågan funderade Jan Olin på under många år. Till slut bestämde han sig för att göra något åt saken och grundade Epspot. Fyra år senare har företaget kunder som Scania och Sveriges största fastighetsbolag Vasakronan – men utan samarbetet med RISE är det osäkert om företaget hade funnits i dag. 
– Samarbetet med RISE var för oss lite av en skänk från ovan, säger Jan Olin.

Intresset för el har han haft med sig sen barnsben, sin första lödkolv fick han som väldigt liten.

– El är en hobby jag haft sen lång tid tillbaka, säger Jan Olin.


Företagsidén till Epspot bar Jan Olin under lång tid. Varför kunde inte el byta ägare på samma sätt som andra saker?

– Reflektionen jag gjorde var att el märkligt nog var en av de få produkterna som inte kunde byta ägare enkelt. Det var verkligen bara den som hade elabonnemanget i huset som också kunde köpa el på den platsen. Jag tyckte det var jättekonstigt och att det måste finnas en lösning för att ändra på det, säger Jan Olin. 

Marknaden var inte redo

Till en början var marknaden inte redo, vidareförsäljning av el var helt enkelt inte tillåten men i takt med att utfasningen av fossila bränslen tilltog och elfordon sågs som allt viktigare i omställningen kände Jan Olin att det var dags att göra slag i saken. 2014 startade han Epspot. 

– Vår vision är att göra el tillgängligt för den som behöver det. Det innebär i praktiken att hjälpa fastighetsägare att sälja vidare el och sköta den affären helt enkelt. Alla fastighetsägare av större modell får ju dagligen frågan, kan vi få ta ström av er, kan vi koppla in oss här? Hittills har det varit ganska dyrt och komplicerat att fixa lösningar för det. Men vi har en generell lösning för hur man kan göra det på ett smart sätt, säger han.

Vill du bli kontaktad?

RISE supportavdelning för små och medelstora företag ge stöd och expertishjälp i hela landet. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

11 + 1 =
Skriv in summan av talet

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter

För oss var det lite av en skänk från ovan

Löser tre problemområden

Snart upptäckte han att det handlar om tre saker som måste lösas, möjligheten att ge en specifik person tillgång till elen, hur elen ska betalas och att försäljningen av el inte på något sätt påverkar elförsörjningen i resten av fastigheten. 

– Det är de tre problemområdena vi fixar. Vi har tagit fram en helt ny produkt som vi kallar sessionsbaserad elmätare. Den styrs centralt, man kan slå av och på den och köpa el på lösvikt under de förutsättningar som fastighetsägaren har bestämt, säger Jan Olin. 

Idag har företaget tre olika produkter på marknaden och stora kunder som Scania och Vasakronan, Sveriges största fastighetsbolag. 

– Vi är väldigt stolta över våra kunder, säger Jan Olin. 

Svårt att få ut produkt på marknaden

Men starten på resan var inte problemfri. Jan Olin upptäckte den hårda vägen att det inte är så lätt att få ut en ny produkt på marknaden. Det var inte bara alla vanliga regelverk som en företagare ska ha koll på utan han tvingades också brottas med EU:s EMC-direktiv som kort sagt handlar om regleringen av elapparater och att de inte ska orsaka några störningar i omgivningen. 

– Vi fick ganska snabbt problem med EMC och att få det godkänt. Det är en stor kostnad och en risk man måste hantera och vi funderade på hur vi skulle komma vidare, säger han. 

Det var då han fick tipset om att kontakta RISE. 

– Vi fick höra att det kunde vara en möjlighet, säger han. 

Det var det. Kontakten med RISE blev avgörande för företagets fortsatta utveckling. Förutom utbildning kring EMC-direktivet fick Epspot också obegränsad tillgång till testmiljöer där produkterna kunde utvecklas. 

– För oss var det lite av en skänk från ovan. Vi är ett litet bolag och har inte resurserna eller kompetensen att bygga upp ett eget labb. Det innebar att vi kunde fokusera på vår produktutveckling, säger Jan Olin. 

Optimistisk tidplan

Efter flera tester och modifieringar fick företaget efter cirka två år ut sin produkt på marknaden. Så här i efterhand erkänner Jan Olin att företaget hade orealistiska förväntningar på hur snabbt det skulle gå. 

– Som en liten startup är man ju överoptimistisk vad gäller tidsplaner och annat, vi trodde att ta fram en produkt, det gör man väl på ett år, säger han. 

Utan samarbetet med RISE är han osäker på om företaget hade klarat alla utmaningar. 

– Tack vare RISE tog vi oss igenom den här processen på ett kostnadseffektivt sätt, säger han. 


Ett Mount Everest av regler och procedurer att ta sig igenom

Från att ha legat på en omsättning runt två miljoner kronor börjar företaget nu ta fart och i år förväntas omsättningen landa på cirka fem miljoner kronor. 

– Det är nu vi fått rutinerna på plats och kan börja växa. Nu vill vi fortsätta vår innovationsresa och skapa fler samarbeten med fler kunder och fler partners. Vi har massor med planer på hur våra produkter kan utvecklas över tid, säger Jan Olin. 

Del av EMC-nätverk

Samarbetet med RISE fortsätter. Epspot är en del av RISE EMC-nätverk där medlemmarna förutom tillgång till testmiljöer också kontinuerligt kan träffas och utbyta erfarenheter och ge varandra råd och tips kring EMC-området. Ett samarbete Jan Olin värdesätter högt. 

– För vår del är det väldigt värdefullt. Som en ny spelare är det lite av ett Mount Everest av regler och procedurer att ta sig igenom, att det då finns en sån här möjlighet innebär att det inte bara är storföretagen som kan ta fram produkter utan det går ju faktiskt att komma som en liten aktör och klara sig igenom den här labyrinten också, avslutar han. 


Hans Grönqvist

Kontaktperson

Hans Grönqvist

Forskare

+46 10 228 48 44
hans.gronqvist@ri.se

Läs mer om Hans