Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Blandade grupper fick fart på innovationen

Innovationsworkshopen var minst sagt kreativ. Med stöd av RISE och metoden smart co-creation lyckades Länsförsäkringar få fram 724 nyskapande idéer. Tre av dem blir verklighet.

Som ny innovationschef på Länsförsäkringar ville Niklas Huss skapa en innovationsportfölj. Av RISE ville han ha hjälp med att ta fram idéer som skapar ”ett tryggt och skadefritt liv”.

– Försäkringsbranschen genomgår en transformation där vi går från att sälja en reaktiv produkt till att erbjuda tjänster som verkar förebyggande och proaktivt. Tjänster som får människor att känna sig trygga och leva friskare liv, säger Niklas Huss.

Från bra idéer till briljanta idéer

I maj 2017 träffades ett 60-tal personer under två dagar för att hitta idéer som underlättar omställningen. Hälften av deltagarna var fackfolk från Länsförsäkringar och hälften var ”icke-experter” från andra branscher.

– Vår process baseras på insikten att de allra bästa idéerna faktiskt tas fram av folk som inte kan så mycket om problemområdet. Experterna har en mental tröghet och ”vet” redan vad som går och inte går att genomföra. De som inte är experter slipper en massa bias och kan tänka friare, säger Peter Sandberg, innovationsstrateg på RISE.

Eller annorlunda: experter kommer ofta på bra idéer, men det är lekmän som kommer på de briljanta idéerna.

Först volym – sen konkretisering

Workshopens första dag fokuserade på volym. Sex grupper tog fram 724 idéer som noterades på post it-lappar. Nästa dag togs språnget från idé till möjliga projekt som konkretiserades på en koncept-canvas i A3-format.

– När idéerna ska döpas, visualiseras och beskrivas i termer av kundnytta och affärsnytta brukar det bli ungefär en tiondel kvar. I vårt fall blev det en portfölj med 70 idéer, säger Peter Sandberg.

Av de 70 röstade deltagarna fram de 13 bästa. De utvalda analyserades djupare under sommaren av Länsförsäkringar innan vd:arna på de 23 länsbolagen fick välja vilka projekt de helst ville stödja.

3 innovationskoncept

Tre idéer fick fler än tio röster:

– En är appen Lev friskt som med hjälp av gamification stöder människor i deras vardagsmotion genom att göra dem medvetna om hur mycket de rör på sig. Den är redan klar och har testats på kunder, säger Niklas Huss.

Goda grannar är en annan app som ska skapa trygghet genom fördjupad grannsamverkan. Genom appen kan grannar lära känna varandra, hjälpa varandra, låna prylar av varann och bilda grupper för olika aktiviteter.

I november 2018 sjösätts projektet Hus-PT.

– I smarta hem kan en hus-PT tala om vad som behöver göras. Den slår larm om det är fukt i källaren eller om en takpanna blåst ner. Även den här idén kan landa i en app. Vi får se, säger Niklas Huss.

Skifte i försäkringsbranschen

Han är nöjd med samarbetet med RISE:

– Den kompetens RISE tillfört genom forskning och annat har varit en otrolig tillgång. Nu har vi hittat ett koncept för innovation, LF-open, som eventuellt kommer att rullas ut regionerna.

För i framtiden räcker det inte att sälja försäkringar:

– Nej, försäkringsbranschen måste börja hjälpa människor att ändra beteenden så att de slipper få diabetes och andra sjukdomar, i stället för att agera när det redan är försent. Vi vill jobba proaktivt för att minska belastningen på sjukvården och lidandet bland våra kunder, säger Niklas Huss.


Profile image

Peter Sandberg

Projektledare

peter.sandberg@ri.se

Läs mer om Peter