Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Bildelning för lägre klimatpåverkan

En europeisk bil utnyttjas i snitt mellan en och en halv och två procent av sin kapacitet. Ett sätt att utnyttja bilarna bättre är genom bildelning och intresset för att hyra en privat bil är stort. Men ändå har inte bildelning tagit fart i Sverige så som det gjort på andra marknader. Nu har RISE, tillsammans med näringslivet och myndigheter, genomfört en utredning för att se hur vi kan förenkla och göra det mer förmånligt för privatpersoner att hyra ut sin privata bil.

Ett led i att sänka vår klimatpåverkan är att utnyttja våra resurser bättre. En bil står parkerad och outnyttjad 95 procent av tiden. Och av de fem säten som finns i en vanlig bil används i snitt ett och ett halvt. Det innebär att en vanlig bil i Europa utnyttjas till mellan en och en halv och två procent av sin kapacitet.

Sverige sämst i Norden

Många svenskar kan tänka sig att hyra privata bilar. De två största digitala plattformarna för privat bildelning GoMore och SnappCar har sammanlagt runt 125 000 registrerade medlemmar men det finns bara runt 6000 registrerade bilar för privat uthyrning i hela landet. Det är den lägsta siffran i Norden.

När biluthyrningsföretaget Hertz ville testa en ny affärsmodell som gick ut på att ta in privatägda bilar i sitt hyrbilssortiment inledde RISE en utredning för att se hur man kan förenkla och göra det mer förmånligt för privatpersoner att hyra ut sin privata bil. Utredningen var en så kallad policy lab som baserades på kreativa problemlösningsmetoder och genomfördes tillsammans med hyrbilsföretag, transportstyrelsen och skatteverket. Bland annat visade utredningen att det finns två tydliga orsaker till att så få svenskar registrerat sin bil för privat bildelning. 

– Att hyra ut sin bil beskattas som inkomst av kapital med 30 procent. Eftersom privat biluthyrning är relativt nytt var det fram till väldigt nyligen mycket svårt att hitta information om och hur inkomsten skulle beskattas, berättar Maria Schnurr, senior researcher på RISE.


Det måste bli enklare för privatpersoner att hyra ut sin bil

Tydlig information men krångligt i praktiken

Efter RISE utredning finns det nu tydlig information om hur man som privatperson ska anmäla inkomsten från uthyrningen av sin privata bil på skatteverkets hemsida. Här framgår även hur överskottet (hyressättningen minus avdrag) av uthyrningen ska redovisas i inkomstdeklarationen och hur man gör avdrag för milersättning. Innan utredningen kunde man inte ens göra avdrag för milersättning vid privat bildelning.

– Informationen är tydligare idag men ännu är det krångligt i praktiken och nettoförtjänsten att hyra ut sin privata bil blir låg. I andra länder är det skattefritt att hyra ut sin bil upp till en viss gräns. Det främjar privat biluthyrning och gör det både enklare och mer förmånligt, säger Maria Schnurr.

Ingen lösning att hyra ut till hyrbilsföretag

Att som privatperson hyra ut sin privata bil till ett hyrbilsföretag som i sin tur hyr ut till privatpersoner eller företag har fortfarande inte fått någon bra lösning.

– Enligt hyrbilslagstiftningen måste bilar som används i yrkesmässig biluthyrning ha en särskild registrering. Även om bilen är privatägd. Här har regelverket helt enkelt inte hängt med den tekniska utvecklingen och det är synd, säger Maria Schnurr.

Ny teknologi för överlämning av bilnyckel

Med de digitala plattformarna för bildelning är det enkelt för medlemmar att se om det finns tillgängliga privata bilar att hyra i närområdet. Apparna är smidiga att använda och täcker även försäkring vid uthyrning. Samtidigt har det utvecklats nya lösningar för hur bilnyckeln kan överlämnas mellan bilägare och personen som ska hyra bilen.

– Tidigare fick ofta bilägaren och personen som skulle hyra bilen träffas för att överlämna bilnyckeln men nu har nya så kallade keylessaccesslösningar tagits fram. Ännu finns dock ingen standardisering utan olika aktörer utvecklar egna lösningar, säger Maria Schnurr. 

Flera av förutsättningarna för att bildelning ska bli en del av lösningen för att vi ska utnyttja våra resurser mer finns på plats men inte alla.

– Först och främst måste det bli enklare för privatpersoner att hyra ut sin bil. Det borde gå att integrera alla delar i de digitala plattformarna. Det måste också bli mer förmånligt att hyra ut sin privata bil till exempel genom att det är skattefritt upp till en viss nivå. Och slutligen bör inte hyrbilslagen träda i kraft då en privatperson vid enstaka tillfällen hyr ut sin privata bil till hyrbilsföretag, avslutar Maria Schnurr.


Maria Schnurr

Kontaktperson

Maria Schnurr

Senior Researcher

+46 10 228 40 60
maria.schnurr@ri.se

Läs mer om Maria