Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

AI sätter priset i second hand-affären

I framtiden kan begagnade prylar vara AI-märkta, en märkning som gör att du som kund lättare kan veta att priset är rimligt i förhållande till hur sliten prylen är. Märkningen bidrar till att det blir mer attraktivt att handla begagnat, något som gynnar både vår miljö och din ekonomi.

Branschorganisationen Avfall Sverige gjorde nyligen en studie som visar att återanvändning av kläder sparar tio kilo mer koldioxid jämfört med återvinning och att en mobiltelefon som får leva vidare hos någon annan istället för att återvinnas sparar 60 kilo koldioxid, vilket motsvarar 460 kilometer bilkörning. Second hand och återanvändning kommer att bli allt viktigare för att minska våra utsläpp av koldioxid och även en viktig pusselbit för att lösa klimatfrågan. Men många väljer bort begagnade alternativ framför nya produkter.

– En av anledningarna kan vara att second hand-marknaden är osäker och att prissättningen opålitlig.

Det kan vara svårt att veta om priset på en begagnad vara är rimligt och att vi betalar det som produkten faktiskt är värd, säger Olof Mogren, forskare inom maskininlärning på RISE. 

Enklare för konsumenter att lita på priset

Det är här som artificiell intelligens kommer in i bilden. Ett sätt att göra prissättningen mer korrekt och göra det attraktivt att handla begagnat är nämligen att låta AI bestämma priset. I ett nytt projekt på RISE ska maskininlärning användas för att lära datorer vad begagnade prylar är värda. I förlängningen är tanken att second hand-butiker ska använda konceptet för att få hjälp med att sätta priser på varor.  

– Det kommer bli lättare för konsumenter att lita på priserna. Second hand-marknaden kommer att bli mer stabil och när den blir det ökar förhoppningsvis incitamentet att vilja handla mer second hand, berättar Olof Mogren.


Det kommer bli lättare för konsumenter att lita på priserna

AI studerar annonser och gör egna prismodeller

I projektet kommer forskarna att träna maskininlärningsmodeller i hur annonser för begagnade prylar ser ut. Det innebär att en dator tittar på och analyserar mängder av bilder, beskrivningar och priser för att på så sätt lära sig vad olika prylar kostar, hur motsvarande annons är skriven, hur den tillhörande bilden ser ut och hur prylen är sliten.

– Fördelen med att låta AI studera annonserna är att det går så mycket snabbare. Det hade varit svårt för oss människor att gå igenom så mycket data. Med fler studerade annonser blir också modellerna mer pålitliga, vilket gör det lättare för folk att köpa second hand när man vet att det är ett marknadsmässigt pris och inte ett orimligt högt pris, säger Olof Mogren.

I framtiden kan butiker använda det här för att sätta priser.

– Kanske kan vi, som en fortsättning av det här projektet, utveckla en app. Butiken skannar produkterna med kameran på sin mobil eller surfplatta och appen ger sedan ett förslag på pris. Det kommer bli som en sorts märkning. Kunderna som ska handla kan se att priset är ”AI-märkt”, ett pris de vet att de kan lita på.

Inte bara för privata konsumenter

Projektet kan även vara till nytta för exempelvis banker och försäkringsbolag. Banker kan använda maskininlärning för att ta reda på produkters värde och gynna investeringsviljan för cirkulära affärsmodeller och försäkringsbolag kan använda AI som hjälp för att värdera ägodelar och få en mer korrekt värdering.  


Olof Mogren

Kontaktperson

Olof Mogren

Senior Researcher

Läs mer om Olof

Kontakta Olof

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.