Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
-

Inspiration och givande diskussioner på Additive Intelligence 4.0

Stora frågeställningar stod på programmet när AM-branschen träffades på konferensen Additive Intelligence 4.0 i Göteborg. Bland annat diskuterades hållbarhet, arbetsmiljö och hälsa (EHS), kvalitetssäkring och design för AM. Allra mest uppskattat var möjligheten att nätverka med andra företag.

170 deltagare från hela Europa som representerade de olika delarna av värdekedjan för AM fanns på plats i Göteborg 31 maj till 1 juni 2022 för att diskutera additiv tillverkning. Detta var tredje gången konferensen Additive Intelligence 4.0 hölls, och programmet har utvecklats från att handla om design och pulver till att omfatta hela ekosystemet för additiv tillverkning.

Applikationscenter för additiv tillverkning tillsammans med partner arrangerade konferensen, som på scenen leddes av moderator Niklas Jälevik från RISE och Seyed Hosseini, ledare för AM Center.

Paneldiskussion med Andreas Graichen från Siemens Energy, Oskar Bruce från Alfa Laval och Torbjörn Larsson från Volvo Cars Corporation.

Bidrar till ökad hållbarhet

Konferensen inleddes med en paneldiskussion där Andreas Graichen från Siemens Energy, Oskar Bruce från Alfa Laval och Torbjörn Larsson från Volvo Car Corporation bland annat diskuterade hur additiv tillverkning kan bidra till utvecklingen av mer hållbara material och minskat klimatavtryck för industrin.

– Vi har fantastiska exempel på det från Siemens Energy, men det finns också områden som kräver mer arbete och eftertanke, säger Anderas Graichen

Han förklarar att AM är inte i sig själv är hållbart, med noll CO2-avtryck, det måste sättas i ett sammanhang där komponenter tillverkas smart ur ett livscykelperspektiv.

Andreas Graichen från Siemens Energy poängterar AM Centerns betydelse vid industrialisering av AM.

AM-center nyckel vid uppskalning

Panelen diskuterade även uppskalning av AM och konstaterade att det inte finns någon lösning som passar alla.

– Den här processen är individuell för varje företag. Vi ville använda AM och utgick från vad vi kunde göra. Här kommer AM Center att betyda mycket när företag vill ta reda på vad som är möjligt, utan att först behöva investera i utrustning, säger Andreas Graichen.

Torbjörn Larsson tillägger:

– Det tar tid att skala upp, det är ett mindset som ska ändras, det är nya verktyg vi ska lära oss, det får vi inte glömma.

Bra höjd på föredragen tyckte Torbjörn Larsson från Volvo Cars Corporation.

Höjd och bredd

Både hårdvaru- och mjukvaruleverantörer fick möjlighet att presentera den senaste utvecklingen och vad man kan förvänta sig inom en snar framtid. Bland talarna fanns till exempel ledande företag som SLM Solutions, RENA Technology, AddUp, Digital Metal och Hexagon. Stora Enso berättade om sitt koncept för cirkulära material och biokomposit för 3D printing.

På konferensens andra dag låg fokus på vetenskapliga presentationer från forskare från KTH, Chalmers, Linköpings universitet, Lunds universitet, Luleå universitet och RISE. Från djupgående tekniska presentationer till konkreta tips om hur du tar reda på om du ska använda AM eller inte när du tillverkar en komponent.

Torbjörn Larsson från Volvo Cars Corporation fastnade speciellt för en presentation:

– Det var Greta Lindwalls från KTH. Hon berättade att man tittat på hur ledtiden för materialutveckling kan kortas. Det är något som normalt tar lång tid, men med AM kommer metoder för att korta tiden, det är ett bra tillskott till tekniken.

Lina Nyman på Nordic AM uppskattade möjligheten att prata med andra företag.

Möjlighet att nätverka

Det deltagarna uppskattade allra mest var möjligheten att nätverka med andra företag. Det gjordes flitigt både under pauserna och i utställningsdelen där företag konkret kunde visa sina produkter och tjänster.

Lina Nyman på Nordic AM är en av dem som uppskattade utställningen.

– Det är bra att kunna se produkter och tekniker och samtidigt få ställa frågor till företagen. Jag har precis startat ett nytt företag inom AM, och för mig är det viktigt att få nätverka och skapa kontakter, och då är det här ett bra forum, säger hon.

Konferensen Additive Intelligence 4.0 är tillbaka igen våren 2024.

Additive Intelligence moderator
Additive intelligence publik
Additive Intelligence utställning
Additive Intelligence utställning
Additive Intelligence utställning
Additive Intelligence utställning
Additive Intelligence utställning
Seyed Hosseini

Kontaktperson

Seyed Hosseini

Marknadschef

+46 10 228 47 57

Läs mer om Seyed

Kontakta Seyed
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.